Nous utilisons des cookies pour améliorer votre expérience utilisateur. Pour se conformer à la nouvelle directive concernant la vie privée, nous devons vous demander votre consentement pour définir des cookies. En savoir plus.
Wetgeving samengevat
Ook voor modelbouwvliegen zijn er zaken waar men rekening moet houden om conform de wet te mogen vliegen.
Introductie
EASA (Europees Agentschap voor Veiligheid in Luchtvaart) en DGLV (Belgische Federale overheidsdienst voor vervoer en administratie luchtvaart) verwijzen zelf naar de zogenoemde ‘Drone wetgeving’. Dit is helaas een ongelukkige woordkeuze. De meesten denken bij het woord ‘drone’ meteen aan DJI, automatisch vliegen, GPS en/of software ondersteuning.
De ‘echte’ modelbouwpiloot voelt zich hier niet meteen toe aangesproken. Echter is niets minder waar!
‘Drone’ slaat op ‘UAV’ wat Unmanned Aerial Vehicle betekent. Deze term omvat alles wat RC-gestuurd is en enigszins van de grond loskomt (los van het feit of er intelligentie is ingebouwd dan wel aan de sticks zit…) Als modelbouwpiloot valt iedereen dus volledig onder deze wetgeving.
Deze wetgeving laat wel toe dat de luchtvaartautoriteiten van elke lidstaat bijkomende of specifieke eisen kan opleggen voor de organisatie van modelluchtvaartactiviteiten in het kader van een club op een, door diezelfde autoriteit erkend, terrein.
Dit is de fameuze GDF-01 wetgeving die we al jaren kennen en toepassen.
Strikt genomen moeten we op dit moment, als individueel piloot die aangesloten lid is bij een club (en dus via de club ook bij de VML), GEEN extra maatregelen nemen als je ENKEL komt vliegen op het terrein van de club. Op je vliegtuig moet je VML-nummer komen EN het BEL-…-nummer dat VML voor jou heeft aangevraagd.
Daarenboven moet je ook ALTIJD zorgen dat jouw familiale verzekering modelbouw mee in de polis opneemt. Je kan dit vragen, en indien nodig eisen, van je verzekeringskantoor.
Maar stel dat je toch zin krijgt om met je RC-helikopter in het veld bij boer Teun te gaan vliegen? Dan lees je best even verder.
Wat doe je om op orde te raken?
Volgende zaken zijn wettelijk verplicht voor IEDERE modelbouwpiloot: zowel de ‘huidige’ als de ‘nieuwe’ piloot.
Wat zijn de kosten?
- Je familiale verzekering. Dit is een absolute must. Gelukkig is het doorsnee gezin hiermee opgegroeid en heb je dit dus meestal al afgesloten. Ben jij een uitzondering? Hier kan je een prijsindicatie raadplegen: https://www.mijn-familiale-verzekering.be/
- Ook leuk om te weten: de virtuele cursus en het examen kosten jou niks! Je kan dit volledig gratis tot 3 maal afleggen.
Waar kan en mag ik vliegen?
Het is ten zeerste aangeraden om lid te worden van een modelvliegclub wanneer je wilt vliegen met modelvliegtuigen, helikopters, multicopters, of andere onbemande luchtvaartuigen. Op deze terreinen kan je veilig en vrij je hobby beoefenen.
Je kan hier raadplegen welke clubs er actief zijn in jouw buurt: https://www.flytovml.be/nl/clubs.aspx
Maar, zoals we hierboven al vermeldden, kan je ook buiten jouw erkend terrein vliegen. De voorwaarde is dan wel dat je het brevet A1-A3 op zak hebt.
Check ook zeker https://map.droneguide.be/, voor je begint met vliegen. Dit is een kaart met zones waar je niet mag vliegen. Volg je deze richtlijnen niet, dan vlieg je opnieuw ‘wild’ en loop je het risico om de arm der wet tegen het lijf te lopen.
De wet beter begrijpen
Eerst en vooral: modelvliegtuigen (fixed wings en helikopters) zijn ook drones. Hoewel het logisch is dat men hier twijfelt, geeft de definitie van drone een verduidelijking. Om het geheel juist te benoemen spreekt men over UAV (Unmanned Aircraft Vehicle). Hieronder vallen alle modelvliegtuigen, helikopters, multirotors (in de volksmond drones), … als het maar onbemand is.
De wetgeving deelt de UAV’s op in verschillende klassen naargelang het gewicht en risico om hiermee te vliegen.
We gaan eventjes kort door de bocht: 99% van onze modelbouwpiloten zitten waarschijnlijk in klasse C3/C4 of klasse eigenbouw/niet-Cx. Zodra je toestel (welk type het ook is) zwaarder is dan 250 gram zit je in deze categorieën. Hieronder vind je meer info.
Als je lid bent van een modelluchtvaartuigclub- of vereniging mag je tijdens clubactiviteiten vliegt zonder dat je een opleiding dient gevolgd te hebben. Je moet echter wel voldoen aan de opleidingsvereisten vastgelegd door de modelluchtvaartfederaties en de clubs. Denk hierbij aan veiligheidsbrevet A, B, …
Voor alle vluchten die niet binnen de activiteiten van de club vallen moet een modelluchtvaartpiloot echter wel de nieuwe opleidingsvoorschriften volgen die hierboven opgenoemd zijn.
Deze tabel geeft een beknopt overzicht van de eisen/beperkingen waar je in dit geval rekening moet houden.
Dit is alles in een notendop. Meer info kan je vinden op de site van de DGLV.
Check ook zeker eens deze links:
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/luchtruim/activiteiten_het_luchtruim/modelluchtvaart
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/easa_c4_nl.pdf
https://www.easa.europa.eu/light/topics/operators-guidance-drone-pilots